Friday, May 18, 2007

ebegümeci sarması










Hafta sonu Karaman'daydık. Baharla beraber kayınvalidemin bahçesi yemyeşil olmuştu. Ordan benim için ebegümeci ve sirken topladı.Ne yazık ki fotoğraf makinemi evde unuttuğum için bahçede bu otları görüntüleyemedim.Esasında bu bitkilerin pişmemiş hallerini bilgi vermesi açısından blogumda sunmayı çok isitiyordum. Ancak eve gelince ve bir gün de buzdolabında bekledikten sonra fotoğrafını çekebildim.Ebegümeci hakkında biraz araştırma yaptım ve İ.Ü. Eczacılık Fakültesi öğretim üyelerinden tüm türkiye çapında farmakognozi alanında bir duayen olan Asuman Baytop Hoca'nın Türkiye 'de Bitkilerle Tedavi isimli kitabından alınma değerli bilgiler elde ettim.Şöyle denmektedir:
Müsilaj (%15-20), glikoz ve pektin
içermektedir. İçerdiği müsilaj nedeniyle koruyucu ve
yumuşatıcı etkiye sahiptir. Solunum ve sindirim sistemi
tahrişleri ve iltihaplanmalarda koruyucu olarak
kullanılmaktadır. Cilt üzerindeki çıban ve yaraların
ağrılarını dindirici etkiye sahiptir. Ayrıca boğaz ağrıları, diş
ve ağız iltihaplanmalarına karşı gargara şeklinde
uygulanmaktadır. Ege Bölgesi’nde çay ve sebze olarak
tüketilmektedir .
Yine Ege Üniversitesinde yapılan bir araştırmada halk arasında demir deposu olarak bilinen ıspanağın 100gr ında 1.6mg demir bulunurken ebegümecinin 100g da 38 mg demir bulunduğu tesbit edilmiş olduğunu da okudum.
Ebegümeci sarmasının yapılışı ise diğer sarmalara benzer şekilde.Kaynayan suya yaprakları batırıp çıkarıyoruz.Bu arada kıyma, pirinç, kuru soğan , sarmısak tuz ve karabiberle içini hazırlayıp sarıyoruz.Tencerenin dibine salçalı yağ hazırlayıp sarılan sarmaları diziyoruz biraz su ilave ediyoruz. En üste küçük bir cam tabak kapatıp pişiriyoruz.






No comments: